Synnytystalkoot eivät pelasta Suomea

Tilastokeskus julkaisi viime vuonna keskustelua herättäneen  väestöennusteen, jonka mukaan nuorten määrä uhkaa vähentyä Suomessa entisestään. Aihetta käsiteltiin laajalti mediassa. Yhdistelmä on myrkyllinen: samalla kun hyvinvointivaltion saamapuolella olevien ihmisten määrä (ja poliittinen vaikutusvalta) kasvaa, työssäkäyvien määrä vähenee.

 

On liian myöhäistä synnytystalkoille.

Suomen valtiontalouden suurin ongelma on ikärakenne. Kun ennen hyvinvointivaltiossa oli kahta maksajaa kohden yksi saaja, pelkästään ikärakenteen muutoksen takia tämä suhde on kääntymässä toisin päin. Suomen valtion otteen löystymisessä ja valtiontalouden kriisissä ei ole kyse mistään "uusliberalistisesta politiikan aallosta", jonka tavoitteena olisi kurjistaa ihmisten elämää valtion menoja leikkaamalla.
 

Suuret ikäluokat ovat nyt noin 70-vuotiaita, ja kovin paine julkisissa menoissa toteutuu seuraavan 20 vuoden aikana. Antti Rinteen ehdottamat synnytystalkoot eivät siis oikeastaan auta suurten ikäluokkien aiheuttamaan menopaineeseen, kun nyt seuraavina vuosina syntyvät lapset siirtyvät työelämään vasta 20-25 vuoden päästä. Menopaineeseen auttaa ainoastaan rakenteiden uudistaminen.

 

Eläkejärjestelmä ei ole oikeudenmukainen sukupolvien välillä

Eläkkeet ovat suurin julkinen menoerä. Tällä hetkellä jokaisesta palkkaeurosta maksettavasta yhteensä 24 prosentin eläkemaksusta eläkevaroihin tilitetään vain noin neljäsosa. 75 prosenttia maksetusta eläkemaksusta ei siis ole mitään säästettyä rahaa — se menee tällä hetkellä eläkkeellä olevien eläkkeiden maksamiseen. Luvattu eläkkeen taso 75-prosenttisesti on vain poliitikkojen lupaus siitä, että senhetkiset ja tulevat työntekijät maksavat valtaosan eläkkeestä.
 

Siinä ei sinänsä ole mitään ongelmaa, että eläkkeistä laitetaan säästöön kuin osa ja loput rahoitetaan sillä hetkellä työssäkäyvien maksuista. Ongelma muodostuu siitä, että eläkemaksut ovat viime vuosikymmenten aikana moninkertaistuneet. Kun eläkemaksut 70-luvulla olivat vain 5 prosenttia, ovat ne nykyään nousseet lähes 25 prosenttiin.  Eläkemaksujen korottaminen osittain rahastoivassa järjestelmässä on käytännössä varastamista korotuksen hetkellä maksuja maksavilta.
 

Eläkemaksuissa on entisestään korotuspaineita, koska toteutunut syntyvyys on ollut laskentamalleissa käytettyjä lukuja pienempi. Merkittävä määrä taloudellista toimeliaisuutta katoaa Suomesta, jos jokaisen palkkaeuron päälle on pian maksettava poliitikkojen lupausten takia kolmasosa eläkemaksuja
 

Kaikki pienituloiset eläkeläiset eivät ole vähäosaisia. vallalla on erikoinen ajatus, että veroilla pitäisi rahoittaa myös sellaisten ihmisten elämistä, joilla olisi varallisuutta elättää itse itsensä. Nykyinen eläkejärjestelmä pitäisi purkaa oikeudenmukaisella tavalla ja siirtyä malliin, jossa eläketta maksettaisiin sosiaaliturvana niille jotka sitä tarvitsevat (Epäilevä Tuomas: Eläkkeitä pitäisi ajatella sosiaaliturvana).

 

Tarvitaan toimenpiteitä

Suomessa odotetaan uutta Nokiaa, eikä sellaista ole tulossa. Miksi olisi, maassa jossa itsestäänselvältäkään tuntuvia asioita ei saada korjattua? Yritystukia ei saada leikattua, ja hyviä uudistuksia kuten kauppojen aukioloaukojen, taksiliikenteen ja apteekkien vapauttamista vastustetaan. Saavutetuista eduista yritetään kaikkialla pitää kiinni viimeiseen saakka, vaikka sellaista uudistusta ei ole olemassa, jossa yhtään kenenkään asema ei heikkenisi millään tavalla.

 

  • Maahanmuutto
    Pikaratkaisu, josta aiheutuu myös ongelmia lyhyellä aikavälillä. Ruotsiin maahanmuuttajia on saapunut merkittävästi Suomea enemmän ja on nähtävissä, että ruotsalaisessa yhteiskunnassa aiheutuu tällä hetkellä kitkaa maahanmuutosta. Ongelmista huolimatta ennustan, että ruotsalaiset lopulta vetävät jälleen pidemmän korren.
     

  • Työurien pidentäminen
    Ikäsidonnaisten kulujen aiheuttamaan paineeseen auttaisi työurien pidentäminen. Työuria voi pidentää molemmista päistä. Eläkeiän nostaminen sekä vähentää eläkekuluja että lisää tuloja. Työurien pidentäminen alkupäästä olisi helposti mahdollista valikoivalla asepalveluksella ja koulutuspoliittisilla uudistuksilla.

  • Tuottavuuden kasvu
    Tuottavuuden kasvu auttaa suoraan ikärakenteen aiheuttamaan menopaineeseen, mutta mittaluokka on eri. Tuottavuuden kasvu on korkeintaan prosentteja vuodessa, ikärakenteen muutos aiheuttaa suuremman muutoksen.
     

  • Velkarahalla eläminen
    Maailmasta löytyy valtioita joiden velka on Suomen valtionvelkaan verrattuna moninkertainen. Nämä valtiot ovat todiste siitä, että velkarahalla eläminen on tässä maailmantilanteessa mahdollista. Pahimmassa tapauksessa muut valtiot ottavat ylivelkaantuneen valtion velkoja hoitaakseen.
     

  • Pienempi julkinen sektori
    Liberaalipuolue on ainoa puolue, joka kannattaa johdonmukaisesti pienempää julkista sektoria. Julkisen sektorin koko määrää lopulta veroasteen. Valtion budjetissa on miljardikaupalla sellaista leikattavaa, joka ei suoraan vaikuta ihmisten hyvinvointiin. Liberaalipuolueen puolueohjelman mainion leikkauslistan lisäksi säästettävää löytyisi eläkkeistä.

 

tiaintu
Helsinki

Tutkijatohtori Aalto-yliopistossa. Haluan edistää elinkeinonvapauden, yksilönvapauksien ja ihmisoikeuksien toteutumista sekä tieteeseen ja järkeen perustuvaa eturyhmistä vapaata päätöksentekoa.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu