Epäilevä Tuomas

Länsimetro on ymmärretty väärin

Kun Espoon suorat Kamppiin kulkeneet bussilinjat lakkautettiin Länsimetron liikennöinnin aloittamisen jälkeen, syntyi Espoossa kohu. Erityisesti sellaisilla alueilla, joilta aikaisemmin kulkivat bussit suoraan Kampin terminaaliin, monen espoolaisen matka-ajat saattoivat suhteellisesti pidentyä huomattavasti. Espoon kuntapäättäjät laativatkin HSL:lle pian muutosten jälkeen vaatimuslistan parannuksista espoolaisten yhteyksiin.

Yhteyksien huonontuminen on totta, mutta monet espoolaiset ovat käsittäneet koko Länsimetron tarkoituksen väärin. Länsimetron ensisijaisena tarkoituksena ei ole nimittäin ollutkaan parantaa nykyisten espoolaisten joukkoliikenneyhteyksiä, vaan mahdollistaa tiivin kaupungin rakentaminen radan varteen. Tämä voi tuntua mullistavalta ajatukselta Espoossa, jossa kaupunkia on aikaisemmin kehitetty autoilun ehdoilla, mutta samanlaisia valintoja on tehty myös muualla. Esimerkiksi Kehärata Vantaalla on mahdollistanut uudet, tiiviimmät radan varteen rakennetut asuinalueet

Keskustelu Länsimetron vaikutuksista on ollut valitettavan heikkotasoista. Sen sijaan, että pohdittaisiin, vastaavatko pääkaupunkiseudun liikenneratkaisut kokonaisuutena ihmisten liikkumisen tarpeisiin, keskustelua hallitsevat yksittäisten alueiden ja yksittäisten ihmisten kokemukset yhteyksien lievästä heikkenemisestä sekä tarinat siitä, että enää työmatkalla ei voi katsella bussin ikkunasta auringonnousua Länsiväylällä.

Myös Helsingin Sanomat julkaisi linjamuutosten jälkeen aukeaman kokoisen jutun, jossa lehti "selvitti", että matka-ajat Kamppiin pitenivät. On selvää, että vaihdolliset yhteydet eivät voi olla yhtä nopeita kuin aikaisemmat suorat linjat. Kamppi ei kuitenkaan ole maailman napa. Tällaisessa laskelmassa pitää tietenkin painottaa sitä, mihin ihmiset matkustavat ja mistä. Matka-aika eri paikoista juuri Kamppiin ei ole kunnollinen mittari joukkoliikenteen toimivuudelle. HSL käyttääkin joukkoliikenteen linjojen suunnitteluun oikeaa matemaattista mallia, jossa on huomioitu monipuolisesti useita erilaisia muuttujia.

Sekin pitää laskelmissa huomoida, että Kamppiin kaikkialta Espoosta kulkevat bussit eivät ole enää lisäliikenteenä jo muutenkin välillä ruuhkautuvilla sisääntuloväylillä. Kaikki vaikuttaa kaikkeen — tämän mittaluokan joukkoliikenneuudistuksissa on mahdoton lähtökohta, että kaikkien tilanne muuttuisi paremmaksi kaikilla mittareilla.

Länsimetro on ollut niin kallis, että sen hinta ei ole mitenkään suhteessa metron kaupungille tuomaan hyötyyn (vertailun vuoksi Länsimetron hinnalla olisi saanut ainakin kuusi Tampereen pikaraitiotietä). Valinnan peruuttaminen nyt, kun reilusti toista miljardia maksanut metro on jo rakennettu, ei enää ole mahdollista. Liian kalliin metron rakentaminen oli virhe, mutta paras vaihtoehto espoolaisille tällä hetkellä on hyväksyä tosiasiat ja rakentaa metroradan varteen oikeaa, tiivistä kaupunkia.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Jussi Säntti

Tiivistettynä länsimetroa ei rakennuttu tarpeeseen, vaan se on politiikkaa.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Myös Helsinki voisi ottaa tästä oppia miettiessään Sipoon valloitusalueiden liikenneratkaisuja - sinnehän suunnitellaan jälleen metroa, vaikka pikaraitiotie (Raide-Jokeri) on tulossa Itäkeskukseen asti.

Terveisin Kalevi Kämäräinen .

Käyttäjän raimoylinen kuva
Raimo Ylinen

Yksityisautoilu ei ainakaan vähene metron myötä. Nekin jotka käyttivät bussia mutta päätös siitä oli hiukan kiikun-kaakun, siirtyvät varmasti käyttämään omaa autoa!

Käyttäjän AleksiParkkinen kuva
Aleksi Parkkinen

Eli tän blogin viesti on tiivistettynä "espoolaiset, turpa kiinni ja tehkää niinkuin herrat määrää"? Unohditko mitä varten demokratia on olemassa? Unohditko keitä varten nämä palvelut on olemassa? Pää pois perseestä.

Käyttäjän tiaintu kuva
Tuomas Tiainen

Olet ymmärtänyt blogin viestin väärin. Tarkoituksena oli kritisoida epäolennaisuuksien ympärillä pyörivää keskustelua. Yksittäisten asioiden sijaan tulisi keskustella kokonaisuudesta ja voivottelun sijaan hakea ratkaisuja.

Demokratialla ei valitettavasti voi jälkikäteen vaikuttaa siihen, että Espooseen on rakennettu aivan poskettoman hintainen metro. Tehtyä valintaa, jolla on seurauksia, ei voi enää peruuttaa.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Liikennehankkeiden rahoittaminen ei ole epäolennaisuuksia. Siksi kannattaisi Helsingin kaupungissakin demokraattisesti keskustella kokonaisuudesta ja hakea ratkaisuita. Yksi niistä on Malmin lentoaseman pelastaminen tekemällä järkeviä ehdotuksia valtiovallan suuntaan (ja vaatimalla konkreettisia vastauksia valtiovallalta).
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän yorka kuva
Atte Rätt

Juurikin näin. Strategiset liikennehankkeet eivät ole mitoitettuja nykytilanteeseen, vaan tulevaisuuteen. Kaupunkia ei rakenneta nykyisille asukkaille, vaan tuleville asukkaille. Pääkaupunkiseudun asuntopula painottuu erityisesti tiiviiseen kaupunkimaiseen asumiseen, jonka toteuttamiseksi tarvitaan raideliikennettä.

Käyttäjän FreeThinking kuva
Jukka Heikkinen

Kuten eräs tunnettu liikemies, entinen (voi olla nykyinenkin) tv-toimittaja-juontaja totesi metron avajaisistunnossa ensimmäisellä metromatkallaan Espoosta, kun häntä haastateltiin ylen lähetyksessä: ”Nyt Espookin on kaupunki”. Toisin sanoen Suomessa ei ollut aikaisemmin kuin yksi kaupunki, Helsinki. Ja, jos jotkut muut paikkakunnat joskus haaveilevat kaupungin statuksesta, heidän on ilmeisesti saatava aikaiseksi metro alueelleen.

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Jos henkilö on työssä Meilahden alueella ja asuu esim. Kirkkonummella tulee matkasta julkisilla melko työläs - Bussi- Metro - Raitsikka tai Juna - Raitsikka. Leppavaarasta pääsee ilmeisesti edelleen bussilla suoraan Meilahteen. Myös Lohjan bussi on alle tunnissa Meilahden alueella ja tunnissa Kampissa. Eli ehkäpä Lohjasta tulee tulevaisuudessa hyvinkin suosittu asuinpaikka. Meilahdessa on paljon työpaikkoja - sairaalakompleksit sijaitsevat siellä.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Förlåt mig,
olen erehtynyt. Luulin espoolaisena, että metro on jokkoliikennehanke. Mutta nyt blogisti valisti minua, että sitä tarvitsi enemmän Espoon kaupunki tonttikauppoihin ja grynderit rakentamiseen.

Perheessämme Länsimetro on aiheuttanut perheen toisen auton ottamisen aktiivikäyttöön.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset