Maakuntauudistuksen epärealistinen aikataulu

Hallitus suunnittelee Suomeen sote- ja maakuntauudistusta, jossa julkisia tehtäviä, aluksi sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisvastuuta, siirrettäisiin kunnilta perustettaville maakunnille. Suomeen tarvitaan sekä sote-uudistus että maakuntauudistus, mutta esitetyn kaltaista monella tavalla ongelmallista uudistusta ei voi kuin vastustaa.

Ehdotetussa maakuntauudistuksessa Keskustan haluamat 18 maakuntaa eivät ole saamassa riittävää autonomiaa tai verotusoikeutta, vaan niistä on tulossa ylimääräinen eduskunnan määräysvallan alainen hallintokerros. Sote-palveluiden valinnanvapaus (jolla ei taida juuri olla tekemistä markkinatalouden kanssa) on Kokoomuksen keksimä erikoinen tapa jakaa verorahoja yksityisille palveluntuottajille.

 

Uudistuksen aikataulu on ongelmallinen

Tällä viikolla uutisissa on epäilty, että soten valinnanvapaus olisi ristiriidassa perustuslain kanssa. Perustuslakivaliokunta antaa lausuntonsa asiasta loppuviikosta, ja mikäli maakuntalait eivät ole perustuslain mukaisia, lakien hyväksyminen eduskunnassa tulee venymään pitkälle syksyyn. Tämä on ongelmallista, koska ensimmäiset maakuntavaalit on tarkoitus järjestää tammikuussa 2018 presidentinvaalien yhteydessä.

Vaaleja koskevat lait pitäisi hyväksyä hyvissä ajoin ennen vaalipäivää. Ehdokasasettelu pika-aikataululla on vaikeaa puolueille, lähes mahdotonta sitoutumattomille ehdokkaille ja valitsijayhdistyksille, joiden pitää ehdokkaiden asettamista varten kerätä tietty määrä kannattajakortteja. Myös rahankeräys on Suomessa luvanvaraista, sillä poikkeuksella että puolueyhdistykset ja ehdokkaat valitsijayhdistyksineen saavat kerätä kampanjointia varten rahaa puoli vuotta ennen vaalipäivää. Vaalipäivää ei kuitenkaan ole virallisesti olemassa ennen kuin lait on hyväksytty.

On demokratian kannalta kestämätöntä, jos hallituspuolueet voivat lyhyellä varoitusajalla järjestää uusia vaaleja. Vaaleja koskevasta lainsäädännöstä päättävillä on luonnollisesti parempaa tietoa lakien läpimenotodennäköisyyksistä — asetelmasta kärsivät erityisesti pienet puolueet, sitoutumattomat ehdokkaat sekä valitsijayhdistykset. Maakuntavaaleja voidaan tietenkin lykätä, mutta parempi olisi luopua koko uudistuksesta, joka tällaisena sisältää enemmän haittoja ja riskejä kuin selkeitä hyötyjä.

 

tiaintu
Helsinki

Tutkijatohtori Aalto-yliopistossa. Haluan edistää elinkeinonvapauden, yksilönvapauksien ja ihmisoikeuksien toteutumista sekä tieteeseen ja järkeen perustuvaa eturyhmistä vapaata päätöksentekoa.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu